Echilibru între activitățile de familie și activitățile de birou, făcute la domiciliu

07apr.2020

Agitația de dimineață, drumul către școală și apoi la birou sunt un ritual al zilei, menit să ne dea răgaz să ne dezmeticim și să ne adunăm forțele pentru o nouă zi. Poate de aceea, atunci când ajungem la birou, deja avem mai clar definită agenda zilei.

Acum e diferit. Și nu, nu o să discutăm dacă lucrăm de la laptop în pijamale, sau cu animanul de casă în brațe, ci vom analiza metodele prin care putem obține echilibru între activităție de tele-muncă și cele de familie, care se desfășoară concomitent cu ale celorlalți membri ai familiei, sub același acoperiș.

Deși tele-munca sau munca de acasă au fost legiferate de către Guvernul României în aprilie 2018, oferind posibilitatea să se lucreze de acasă, majoritatea companiilor și implicit a angajaților, experimentează în premieră munca de acasă. Iar adevărata provocare este în rândul părinților cu copii, pentru că trebuie să creeze un workflow, dar în același timp să nu își ignore familia și mai ales, copiii mici, care înțeleg mai greu sau deloc noul context.

Care sunt premisele pentru a crea echilibru între activitatea de birou și cea de părinte, ambele realizate de acasă, în același timp, aflăm de la Gabriela Maalouf, psiholog  specializat în parenting, mamă a doi copii și rezident în Greenfield.

1.  Cum rămânem motivați în activitatea lucrativă, în ciuda situației din prezent?

Eu cred că munca în această perioadă este chiar o soluție pentru a nu ne adânci în gânduri și scenarii negative. Recomand un echilibru, să nu se exagereze cu programul alocat muncii, neglijând celelalte aspecte importante din viața oricărei persoane: familie, timp pentru sine, odihnă.

2.  Care sunt soluțiile magice pentru părinții care vor să și lucreze, dar să nu inducă celor mici senzația de ignorare, lipsă de interes și de joc, în timpul celor 8 ore de lucru?

O metodă este să facem un tabel cu rutina zilnică a fiecăruia. Încet-încet, copilul conștientizează când este perioada de muncă a părintelui și mai vede și că, per ansamblu, părintele își dedică mai mult timp pentru activități comune și de joacă, acum că stă acasă. Pentru cei mici, recomand stimuli vizuali sau auditivi ( să bifeze, să apese un clopoțel) dupa ce finalizează o activitate din program. 

Plasarea activității de joc într-un anumit interval orar ajută copilul să îți facă un reper referitor la momentul mult așteptat. Am încercat multe jocuri, activități și soluții, dar doar două dintre ele au dat roade pe termen mai lung. Cazematele și baia cu spumă. La cazemate, ne facem fiecare propriul cort și lucrăm sau ne jucăm acolo, dând un reper temporal copilului: Uite acum intrăm fiecare în cortul lui, eu lucrez, iar tu faci 2 puzzle-uri sau orice joc știm că preferă, dar menționăm de câte ori îl joacă ( aceste este reperul temporal pentru copiii care nu știu încă ceasul).

La baia cu spumă, pur și simplu umplem cada și lăsăm copilul să se joace acolo cu spuma și jucării. Noi stăm pe un scaun lângă, la supraveghere, în timp ce lucrăm ce avem nevoie. Poate dura destul de mult timp, dar nu mai mult de a se răci apa.

 

Mereu ne plângem de timp. Nu ne sumăm apropiații, pentru că nu avem timp, nu citim ceva, pentru că nu mai avem timp. Și nu facem sport, din același motiv. Acum ceva este schimbat. Acum, avem aproximativ 2 ore în plus în fiecare zi, acel timp petrecut în trafic, pentru a face strict ce simțim. Tu căror activități le aloci aceste 2 ori/zi din viața ta? 

#TotulVaFiBine 

Citește și: 

Psihologul recomandă: Cum ne comportăm cu copiii în perioada pandemiei 

Cum să gestionăm emoțiile în perioada stării de urgență

Stăm Acasă și ne pregătim pentru un nou început 

Programează o vizionare