Cum să gestionăm corect emoțiile, în perioada stării de urgență

04apr.2020

Traversăm o perioadă nouă și chiar dacă aceasta are multe implicații neplăcute, depinde de noi cum și în ce măsură lăsăm informațiile și întâmplările să ne afecteze, cum controlăm emoțiile care ne copleșesc și cum avem grijă nu doar să nu ne îmbolnăvim, dar mai ales, cum ne păstrăm sănătatea fizică și cea mentală.

Experții în psihologie, fiziologie și medicină comportamentală susțin, prin studiile coroborate ale ultimilor 30 de ani, că există o legătură între experiența emoțională și starea de sănătate, mai ales în ceea ce privește efectul stărilor emoționale negative asupra organismului. Drept urmare, sentimente negative precum: teama, tristețea, furia, anxietatea, simțite în mod accentuat și repetat, pot influența prin amplificarea unor simptome sau împiedicarea recuperării.

Și pentru că avem mare nevoie să știm cum să ne păstrăm o stare emoțională pozitivă, am apelat la sugestiile Psihologului Gabriela Maalouf.

1.    Cum facem să ne păstrăm optimismul și să nu ne îndreptăm spre depresie în perioada de izolare?

  Cel mai important este să rămânem ancorați în realitate, indiferent cât de grea sau neplăcută este câteodată. În loc să negăm ceva ce nu ne place, putem face tot posibilul să vedem partea bună a oricărei situații, chiar dacă inițial nu vedem absolut nimic. Simplul efort de a vedea ceva bun, o oportunitate, într-o situație neplăcută, ne ține creierul activ și ne stârnește optimismul. Să vorbim cu minim o persoană pe zi, în realitate sau telefonic, ne ajută de asemenea în descărcarea emoțiilor și evitarea depresiei. De asemenea, eu îi sfătuiesc și pe cei din jurul persoanei cu predispoziție spre depresie să fie atenți și să sară în ajutor. Câteodată, oamenii experimentează o tristețe atât de mare, încât nu mai găsesc puterea să ceară ajutorul.

2.   Este adevărat că pesimismul afectează starea de sănătate? Suntem mai vulnerabili în fața bolilor dacă gândim negativ?

Psihosomatica este o ramură de necontestat a psihologiei. Și ca să ofer un exemplu concret: atunci când experimentăm stări de furie sau frica, în corp se eliberează cortizolul sau hormonul stresului. Deci este clar că trăirile și gândurile noastre afectează starea de sănătate a corpului nostru.  

3.   Cum gestionăm stările de anxietate, de teamă?

Există foarte multe tehnici de relaxare, de respirație sau meditație care ne ajută să depășim momentele critice. Totuși, când ajungem la anxietate sau atac de panică, recomand să cerem ajutorul unei persoane de specialitate, pentru a ne ajuta în acest sens.

 

4               4. Ce activități ne fac bine mental și fizic în această perioadă?

Exercițiile fizice, meditația ghidată, care se găsește pe YouTube, căutând simplu: guided meditation for...sleep, anxiety, peace, etc. Tot în online găsim exerciții de yoga, relaxare, respirație. Dar ținând cont că trecem printr-o perioadă dificilă, nu doar din punct de vedere emoțional, ci și financiar, eu recomand să ne facem grupuri de suport în care să ne spunem problemele. Cred ca în această perioadă sunt persoane care nu își pot îndeplini nevoile de bază și atunci vor avea nevoie ca noi ceilalți să îi sprijinim, realmente.  

 

5.           5. Ce recomandări aveți pentru cei care locuiesc singuri, pentru a nu se simți însingurați și a depăși mai ușor această perioadă?

În primul rând, este esențial să nu le fie rușine să spună ce probleme și ce nevoi au. Poate au nevoie doar de a vorbi cu cineva, poate nu mai au alimente, orice e posibil. Recomand să ne dezbrăcăm de rușine și să cerem ajutor în online, în comunitate! 

 

După explicațiile Gabrielei, nu ne rămâne decât să vă sugerăm să transmiteți și celor apropiați să facă mai multe activități care le fac plăcere, care îi binedispun (și care nu îi deranjează pe cei din jur), pentru că optimismul, încrederea, bucuria și bunăvoința sunt stări emoționale care le influențează într-un mod benefic sănătatea.

Nu uitați opinia experiților cu privire la conectivitate: legăturile umane amortizează efectele stresului și îmbunătățesc starea celor bolnavi, așa că este bine să țineți legătura telefonic sau prin video call cu cei apropiați.

Este important să rețineți că o abordare pozitivă, optimistă asupra situației schimbă starea fizică, ajută la transmiterea de pozitivitate celor din jur și ne motivează să continuăm cu încredere toate activitățile, dintr-o singură dimensiune: cea de Acasă.

#TotulVaFiBine 

Citește și:

Echilibru între viața de familie și activitatea de birou - Acasă

Psihologul recomandă: Cum ne comportăm cu copiii în perioada pandemiei 

Programează o vizionare